8 Aralık 2023 Cuma

KökTörüklerde Yug Töreni

Her hakkı saklıdır.

12 yorum:

  1. 𐰴𐰆𐰲𐰢:𐰾𐰤𐰠𐰚𐰠𐰼:𐰋𐰤:𐰴𐰺𐰀𐰓𐰭𐰔:𐱅𐰚𐰤𐰚:𐰇𐰤𐰃𐰋𐰼𐰾𐱅𐰾𐰦𐰀:𐰸𐰆𐰖𐰺𐰢:𐰾𐰃𐰔𐰭𐰠𐰀:𐱃𐰣𐱁𐰢𐰖𐰃:𐰲𐰸:𐰃𐰾𐱅𐰼𐰢:𐰖𐰣𐰭𐰔𐰀:𐰆𐰍𐰺𐰖𐰉𐰠𐰼:𐰢𐰃𐰘𐰢⸮

    YanıtlaSil
  2. Hocam kelimeye gelen yapım ve çekim eklerinde "𐰀 ve 𐰃" damgalarını göstermem doğru olur mu? Mesela yapardım kelimesindeki "ı" yı göstermeli miyim? Veya çağdaş kelimesindeki "a" yı göstermeli miyim? Çünkü "ç,m,p,ş,z" ünsüzlerinden önce veya sonra gelen "𐰀 ve 𐰃" damgalarını seçmek hayli zorlaşıyor. Yazım kuralları notunuzu okudum fakat tam olarak anlayamadım.

    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazım kurallarındaki 7. maddeye göre eklerin ünlülerini yazabilirsiniz. Örneğin Y(a)P(a)RD(ı)M da ı yazılmaz. Ç(a)ĞD(a)Ş daki a'lar yazılmaz.

      Sil
    2. Eklerin ünlüleri yazılıyor ise buradaki "ı" ve "a" niçin yazılmıyor diyorsunuz? Bildiğim kadarıyla çağdaş kelimesi çağ+daş olarak, yani "çağ" kökü ve "-daş" ekinden türemiştir yani "daş" bu kelimenin eki olduğundan "a" damgasının yazılması uygun olmaz mı? Aynı şekilde yap+ar+dım derken, "-ar" ve "-dım" eklerinin ünlüleri yazılmalı değil mi?

      Sil
    3. Eklerde de 7. kural geçerli, sadece -in ekinde bu kurala uyulmamıştır. Eklerde ünlülerin yazıldığını nerede söyledim?

      Sil
    4. Yanlış anlamayın sizi sorgulamıyorum ama ilk verdiğiniz cevapta "Yazım kurallarındaki 7. maddeye göre eklerin ünlülerini yazabilirsiniz." dediğiniz için anlam veremedim.

      Sil
    5. Evet ama kök+ek bütün düşünerek 7. maddedeki kurallara göre yazabilirsiniz. Yani ekin ünlüleri kökteki ünlülere göre yazılır veya yazılmaz. Dolayısıyla ç + (a)G + D + (a), ş

      Sil
  3. Bin yıl ardından, onca benzerlik. Özüme döndükçe 𐰴𐰆𐱃 buluyorum.

    YanıtlaSil
  4. Hocam ben Göktürkçenin Türklere özel olduğunu şuradan da anlıyorum. Mesela bir Azerbaycan Türkü 𐰖𐰯𐰢𐰾𐰢 sözcüğünü Yapmışam olarak çevirirken, bir Türkiye Türkü Yapmışım olarak çevirir. İkisi de aynı şeyi anlar. Yazım da aynıdır. Göktürkçe alfabesi yapılırken sanki o zaman bunu görmüşler ve belki de o yüzden boylar arası yazım doğru okunsun diye böyle bir şeyi yaptılar. Mesela biz sosyal medyada Yapmışam sözcüğünü görünce bir garipsiyoruz. Ama eğer Göktürkçe olsaydı biz onu 𐰖𐰯𐰢𐰾𐰢 şeklinde görürdük ve o yüzden garipsemezdik. Yazarken de 𐰖𐰯𐰢𐰾𐰢 şeklinde yazar, o yüzden de onlar garipsemezdi. İki taraf da aynı anlardı. Ve ilginç ki bu sadece Azerbaycan-Türkiye Türkleri örneğinde değil neredeyse tüm boylarda böyle. O zamana göre bakarsak belki yapılabilecek en akıllıca çözüm buydu. Çünkü Türkçede bazı lehçelerde Yapmaşam bazılarında Yapmışım Bazılarında Yapmışam Bazılıarında yapmısım gibi. Hepsi de aynı yazılıyor. 𐰖𐰯𐰢𐰾𐰢

    YanıtlaSil
  5. Hocam 𐱁𐱃𐱅 sözcüğünden bir anlam çıkaramadım. Ne yazıyor rica etsem çevirir misiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Muhtemelen yanlış yazılmış. Zaten büyük ünlü uyumuna uymuyor (ince ve kalın sessizler aynı sözcük içinde). Aşatet, şatet gibi anlamsız birşey çıkıyor.

      Sil