29 Ekim 2020 Perşembe

Windows KökTürkçe Klavye Düzeni

Windows KökTürkçe Düzeni
𐰜𐰇𐰚∶𐱅𐰇𐰼𐰜𐰲𐰀∶𐰋𐰃𐱅𐰏𐰲𐰃
(KökTürükçe Bitigçi = Göktürkçe Yazıcı)
Soŋ Güncelleme: 24/10/2023
Her hakkı saklıdır.


Donanımsal klavyeŋizle tümleşik çalışan KökTörükçe klavye düzeni ile artık eskiden yaptığım Windows tabanlı sanal klavyede KökTörükçe yazıp, oradan kopyalayıp başka uygulamalara yapıştırmağa gerek yok. Doğrudan istediğiŋiz masaüstü ve web uygulamalarında donanımsal klavyeŋizden KökTörükçe yazabileceksiŋiz.

İNDİR


Bunuŋ için yukarıdaki yazılımı indirip, RAR dosyayı açıp setup.exe dosyasını çalıştırmaŋız gerek. Kurulum tamamlandıktan soŋra aşağıdaki adımları izlemelisiŋiz:

Başlat 
Ayarlar
Zaman ve Dil
Dil
Türkçe
Seçenekler
Klavye Ekle
𐰜𐰇𐰚∶𐱅𐰇𐰼𐰜𐰲𐰀∶𐰋𐰃𐱅𐰏𐰲𐰃

Bunları yaptıktan soŋra ekranıŋız araç çubuğunuŋ solundaki TUR yazan dil ikonunu tıkladığıŋızda kurduğuŋuz diller+klavyeler ekranıŋ sağ altından aşağıdaki gibi yükselir:

Bunlar arasında 𐰜𐰇𐰚∶𐱅𐰇𐰼𐰜𐰲𐰀∶𐰋𐰃𐱅𐰏𐰲𐰃 yi seçmeŋiz durumunda artık fiziksel klavyeŋiz aşağıdaki düzeni alır:

Eğer Windows'uŋ Ekran Klavyesi aracını kullanmak isterseŋiz şöyle görünecektir:

Bu klavye düzeninde KökTörük üsügleriniŋ donanımsal klavyeŋizde hangi tuşlara denk geldiğini ayrıca aşağıdaki tablodan görebilirsiŋiz.

54 yorum:

  1. 𐰋𐱅∶𐰽𐰆𐰣𐰆𐰣𐰑𐰀∶𐰾𐰃𐰔𐰃𐰭∶𐰢𐰚𐰠𐰀𐰼𐰃𐰭𐰃𐰔∶𐰤𐰀𐱅𐰃𐰲𐰀𐰾𐰃𐰤𐰓𐰀∶𐰺𐱃𐰃𐰴・𐰋𐰃𐰠𐰏𐰃𐰽𐰀𐰖𐰀𐰺𐰑𐰀∶𐰑𐰀∶𐱅𐰇𐰼𐰚∶𐰑𐰀𐰢𐰍𐰀𐰞𐰀𐰺𐰃𐰖𐰞𐰀∶𐰖𐰀𐰔𐰀𐰉𐰃𐰞𐰃𐰖𐰆𐰺𐰆𐰢∶𐱅𐰀𐱁𐰀𐰚𐰚𐰇𐰼𐰠𐰼

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 𐰼𐰱𐰀∶𐰓𐰼𐰢・ 𐰏𐰇𐰠𐰀∶𐰏𐰇𐰠𐰀∶𐰸𐰆𐰞𐰞𐰣𐰭・ 𐰢𐰀∶𐰍𐰺𐰆𐰯𐱃𐰀∶𐰋𐰃𐰼∶𐰘𐰇𐰭𐱅𐰱𐰠𐰏𐰃∶𐰋𐰃𐰠𐰀∶𐰆𐰖𐰍𐰣∶𐰏𐰇𐰼𐰢𐰘𐰆𐰺𐰞𐰺・

      Sil
    2. iPhone da oluyor mu acaba

      Sil
    3. Windows, Android için klavye yaptık. IPhone için web tabanlı klavyemizi kullanabilirsiniz: http://kok-turk.blogspot.com.tr/2016/12/web-gokturkce-klavye.html

      Sil
  2. Mükemmel mükemmel harika

    YanıtlaSil
  3. Böyle bir şeyi yaptığınız için çok teşekkür ederim. Ne zamandır benim de aklımda buna benzer yazılımlar vardı ancak teknik bilgim eksik olduğu için bir türlü yapamıyordum ve ülkemizde yazılımdan anlayan insanların böyle projelere imza atmamasına hayretler içinde bakıyordum. İyi ki varsınız. İnşallah yorumumu görür ve Eski Uygur Türkçesi ile ilgili olarak da böyle bir yazılım yapacağınızın müjdesini alırım. ÇOK TEŞEKKÜRLER!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim. Eski Uygurca klavye için Moğolca klavyeyi kullanabilirsiniz. Bu bloğun tepesindeki başlıkta KökTörükçe (mavi) ve eski Uygurca (kırmızı) yazıyor.

      Sil
    2. Başlat/ayarlar/zaman ve dil/dil/tercih edilen dil ekle kısmından klasik Moğolcayı ekliyorum ancak wordde yazmaya kalktığımda tersten yazıyor ve bana harflerin yapılış şekli yazmalarda olan şekillere göre farklı geliyor. Tıpkı Köktürkçe için yapmış olduğunuz gibi kısayolları eklenmiş bir şekilde ve yazmalara en uygun işaretleri gösteren yeni bir Eski Uygur Türkçesi fontu olmasının daha yararlı olacağını düşünüyorum.

      Sil
    3. Şu yayınımı okuyun: https://www.facebook.com/groups/bosoo.Mongol/permalink/2434450823261532

      Sil
    4. Okudum. Pandey'in font ile ilgili olarak son yazısını da görmüştüm. https://www.unicode.org/L2/L2020/20191-old-uyghur.pdf Sayfa 5'te yatay ve sağdan sola olacak şekilde bir örnek koymuş. Şimdi bu fontu kendi bilgisayarımıza nereden ve nasıl indirebiliriz araştırması içindeyim ama bir sonuç bulamadım.

      Sil
    5. Eski Uygurcanın unikod aralığı şimdi faal olarak kullanılmıyor. Mongolcanın Uygurca görünümlü "Hui" fontları var. Onları araştırın.

      Sil
    6. Teşekkür ederim.

      Sil
    7. 𐰉𐰀𐰼:𐰆𐰠𐰆𐰤

      Sil
  4. Hocam bir metin var ama çeviremiyorum yardımcı olur musunuz?

    YanıtlaSil
  5. 𐰲𐰆𐰴:𐰽𐰍:𐰆𐰞𐰆𐰣:𐱅𐱁𐰚𐰚𐰼:𐰓𐰼𐰢
    𐰢𐰀:"𐰆𐰴":𐰋𐰀:"𐰣𐱃":𐱃𐰢𐰍𐰀:𐰞𐰺𐰃:𐰖𐰆𐰴:𐰉𐰆𐰞𐰀:𐰋𐰃𐰠𐰢𐰖𐰆𐰺𐰆𐰢

    YanıtlaSil
  6. İyi günler.Dosyayı kurdum klavyeyi seçtim ama klavyede Göktürkçe harfler yerine 𐰼𐰼𐰼𐰼𐰼𐰼(sizde bu Göktürkçe görünüyor büyük ihtimalle ama bende kare şeklinde görünüyor) kare gibi şeyler çıkıyor ve bu şeklide metin belgesine yazınca yine 𐰀𐰀𐰀𐰀𐰀𐰀 kare gibi şekiller çıkıyor fakat google nin arama kutusuna yazınca Göktürkçe harfler görünüyor sebebi nedir ve nasıl çözebilirim? Buraya yazarken de kare şeklinde çıkıyor harfler ve sizin önceki yorumlarda Göktürkçe yazdıklarınız da kare şeklinde görünüyor bir türlü çözemedim yardımcı olur musunuz?

    YanıtlaSil
  7. 𐰽𐰞𐰢:𐰞𐰘𐰴𐰆𐰢
    𐰓𐰃𐰔:𐰇𐰾𐱅𐰇:𐰋𐰃𐰠𐰏𐰃𐰽𐰖𐰺𐰑𐰀:"𐰦":𐰋𐰀:"𐰸":𐰏𐰇𐰼𐰾𐰤𐰢𐰼
    𐰽𐰍:𐰆𐰠𐰆𐰣

    Hocam, öncədən təşəkkür edirəm. Dizüstü bilgisayarda 𐰦 və 𐰸 tamqaları yokdur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mən də bu iki damğa yoxdur. Bütün düymələrə basıram, hamısı var,𐰦 — 𐰸 bunlardan başqa.

      Sil
    2. ekran klavyesini aç ordan bulursun

      Sil
  8. Hocam,saygılar,sevgiler.
    Göktürkçe ile ilgili gördüğüm en birleştirici ve yararlı oluşum size ait.
    Arkadaşlarımızla beraber severek kullanıyoruz.
    Esenlikler,iyi ki varsınız.

    YanıtlaSil
  9. Hocam android telefonda nasıl yapacağız anlatır mısınız ?

    YanıtlaSil
  10. 𐰠𐰭𐰔𐰀:𐰽𐰍𐰞𐰶:𐰚𐰜:𐱅𐰭𐰼𐰃:𐰾𐰃𐰔𐰃:𐰸𐰆𐰺𐰽𐰣

    YanıtlaSil
  11. 𐱅𐰇𐰼𐱅𐰢𐰀 𐰑𐰢𐰍𐰞𐰺 𐰴𐰀𐰴𐰃𐰣𐰑𐰀𐰚𐰃 𐰓𐰇𐱁𐰨𐰀𐰭𐰔 𐰤𐰀𐰜𐰼

    YanıtlaSil
  12. Hocam ben dediğiniz gibi dosyayı indirdim fakat açılamıyor diyor. Ne yapmam gerekiyor?

    YanıtlaSil
  13. 𐰴𐰆𐰲𐰀𐰢 𐰲𐰆𐰚 𐰏𐰇𐰔𐰀𐰠 𐰘𐰀𐰯𐰢𐰃𐱁𐰾𐰃𐰤𐰃𐰔 𐰀𐰠𐰠𐰀𐰼𐰃𐰤𐰃𐰔𐰀𐰀 𐰾𐰀𐰏𐰠𐰃𐰚 𐰋𐰀𐰠𐰚𐰃 𐰘𐰀𐰤𐰠𐰃𐱁 𐰘𐰀𐰔𐰃𐱅𐰔𐰃𐰘𐰆𐰼 𐰆𐰠𐰀𐰋𐰃𐰠𐰃𐰼𐰃𐰢 𐰓𐰀𐰚𐰀 𐰀𐰠𐰃𐱁𐰢𐰀𐰓𐰃𐰢 𐰚𐰠𐰀𐰋𐰘𐰀𐰢𐰀 𐰚𐰀𐰋𐰀𐰼𐰃𐰤𐰃𐰔 𐰆𐰠𐰾𐰆𐰤 𐰚𐰆𐰠𐰀𐰘 𐰏𐰀𐰠𐰾𐰃𐰤 𐰃𐰤𐰓𐰃𐰼𐰓𐰃𐰢 𐰆𐰘𐰏𐰆𐰠𐰀𐰢𐰀𐰘𐰃 𐰲𐰆𐰚 𐰏𐰇𐰔𐰀𐰠

    YanıtlaSil
  14. 𐰴𐰆𐰲𐰀𐰢 𐰏𐰇𐰔𐰀𐰠 𐰯𐰴𐱃 𐰉𐰔𐰃 𐰑𐰀𐰢𐰍𐰞𐰺 𐰖𐰣𐰃, 𐰢𐰾𐰞𐰀 "U" 𐰋𐰀 "O" 𐰑𐰀𐰢𐰍𐰞𐰺𐰃. 𐰉𐰆𐰣𐰞𐰺𐰃 𐰀𐰖𐰃𐰺𐱃 𐰀𐰓𐰋𐰃𐰠𐰢𐰚 𐰱𐰃𐰤 "O" 𐰋𐰀 "U" 𐰏𐰃𐰋𐰃 𐰑𐰀𐰢𐰍𐰞𐰺𐰃 𐰀𐰖𐰃𐰺𐰀𐰢𐰀𐰔 𐰢𐰃𐰖𐰃𐰔⸮

    "𐰆" 𐰑𐰀𐰢𐰍𐰽𐰃𐰣𐰃𐰣 𐰇𐰾𐱅 𐰆𐰲𐰆𐰣𐰀 𐰲𐰶𐰃𐰣𐱃𐰃 𐰀𐰚𐰠𐰾𐰚 𐰋𐰀 "O" 𐰖𐰀𐰯𐰽𐰴 𐰆𐰞𐰢𐰀𐰔 𐰢𐰃⸮

    YanıtlaSil
  15. o/u, ö/ü, ı/i, a/e KökTürk dizgesinde de eski Uygur dizgesinde de aynı harflerle yazılıyordu ama günlük konuşmada ağızdan o-u farklı çıkıyordu ve bu karmaşaya neden olmadı. Osmanlı döneminde o/u/ö/ü bu 4 ünlüyü waw harfiyle yazdık, yine okumada sıkıntı olmadı. 2000+ yıldır sorun olmayan bu şeyin günümüzde sorun olarak görülmesi "LATİNİZE" olmuş beyinlerden, Latin harflerine alışmış beyinlerden kaynaklanmaktadır. Emin olun Osmanlı harflerinden KökTürk dizgesine geçseydik bu soru aklınıza bile gelmeyecekti, çünkü herşeyi harf harf, tek tek okumak gerekiyor mantığına alışmayacaktınız. Yazımızın belli kuralları var. Bu kuralları kafamıza göre değiştiremeyiz. O zaman yazdığımız yazı KökTürk dizgesi değil, sadece "sağdan sola KökTürk üsüklerini LATİN mantığıyla yazmağa benzer". Bakın siz kelime ayracı da kullanmıyorsunuz, bu kadar LATİNİZE olmuşsunuz. Siz sadece harfleri kullanmak istiyorsunuz, yazım kurallarını değil ama bu böyle olmaz. Ünlülerin yazılmadığı o kadar yazı sistemi var ki (İbrani, Arab vs...), onlar günümüzde yazı sistemlerini bozmadılar. Hele ki yahudiler iki bin yıl sadece Tevrat'ta kullandıkları yazılarını, İsrail'i kurduktan sonra günlük hayatta kullanmak üzere canlandırdıklarında bile yazım kurallarını bozmadılar. Dediğim gibi bunlar beyinlerinizin LATİN mantığına alışmasından kaynaklanıyor...

    YanıtlaSil
  16. Peki hocam nasıl kurtulabilirim LATİN mantığından. Köktürkçe öğrenmekte hemen hemen yeniyim. Tam bilmemekle beraber öğrenmeye çalışıyorum. Dilimizi anlamakta ve yazmayı nasıl başarabilirim. Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Latin mantığından kurtulmak için Osmanlı Türkçesi öğrenin. Osmanlı Türkçesindeki Türkçe unsurlar, eski Türkçeye, günümüz Türkçesinden çok daha yakın. Bir de her yazı sisteminde ünlü yazılmadığını da görmüş olursunuz. Ben KökTörük, eski Uygur ve Osmanlı Türkçelerinin hepsini 35 yıldır okur yazarım. Osmanlı Türkçesini öğrenirseniz genizcil n ve kapalı e mantığını da öğrenmiş olursunuz. Maalesef Latin harflerine geçince dilimizdeki bu iki değerli sesi ve harfi kaybettik: http://www.tamga.org/2019/01/nazal-ve-kapal-e-ni-eksikligi.html

      Sil
  17. Anladım hocam çok teşekkür ederim şimdiden. KökTürükçenin yanında Osmanlı Türkçesini de öğrenmeye gayret edeceğim.
    Birde latin harflerine geçmemizin sebebini o zamanlar KökTürükçe tam olarak çözümlenemediğinden kaynaklı olarak ve batıya daha yakın olmak için olduğunu düşünüyorum. Yanlışım varsa aydınlatırsanız sevinirim hocam.
    Teşekkürler tekrardan

    YanıtlaSil
  18. Sözlükte bazı tamgalar yer değiştirmeli. Örneğin ben "bıktım" yazarken sırasıyla BwTIM tuşlarına basıyorum. Yani demek istediğim her zaman kalın olarak kullanılan 𐰶 tamgası klavyede kalınlar ile yazılmalı. Yani klavyede yazarken BwTIM şeklinde değil de BWTIM şeklinde girersek daha kolay bir yazım olur. Yani 𐰶 kalın kısıma "caps lock açıldığında gelen kısıma" gelmeli. Bunu 𐰨 ile değiştirmek yerine (çünkü 𐰨 da kalın olabiliyor) 𐰱 değiştirilmeli. Sonuçta caps lock açınca kalınlar geliyor ve 𐰱 ince bir tamga. O yüzden kalın olan 𐰶 ile ince olan 𐰱 tamgasının yerlerinin değiştririlmesini öneririm.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öneriniz, bakış açınıza göre mantıklı. Ama ben akılda kolay kalması için şekilsel benzer harfler seçtim. 𐰸 ve 𐰶 üsüklerinde ok görünümü olduğu için > ve < tuşlarına karşılık düşürdüm. Özellikle 𐰶 için < tuşu mantıklı. 𐰨 için w tuşu, 𐰡 için W tuşu, 𐱈 için X tuşu, 𐰱 için x tuşu, 𐰦 için Q tuşu (ovalliğinden dolayı) yazarken kolay hatırlanması için mantıklı görünüyor.

      Sil
  19. Hocam merhabalar alfabe sağdan-sola doğu gidiyor ama noktalama işaretleri hep soldan-sağa yazılma düzenine göre konuluyor. Yani durum windowsda böyle. Örnek olarak arap alfabesi gibi sağdan-sola doğru nasıl yazarız?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bunun sebebi, sağdan sola gitmesi kodlanmış KökTürk üsükleri için soldan sağa gidecek şekilde kodlanmış noktalama işaretleri kullanmamız. Unikod sadece KökTürk üsükleri için kod tanımlamış. Bundan dolayı ben de KökTürk yazısı içinde Latin noktalama işaretlerini kullanıyorum. Windows bunu düzgün gösteremese de Android'de böyle bir sıkıntı olmuyor. Windows 8.1'de durum daha da kötüydü. Windows 7'de daha da kötü. Bunu çözecek olan Microsoft. KökTürk üsükleri günümüzde kullanılsaydı muhakkak bize aid noktalama işaretlerimiz de olurdu ve Unikod bunlar için de sağdan sola giden noktalama tanımlar ve bu sıkıntıyı yaşamazdık.

      Sil
  20. Hocam elinize sağlık. Uygurca veya Geleneksel Moğolca klavyeyi Android'de nasıl ayarlayabilirim? Google Klavye'nin dil ayarlarında bu alfabe yok, Kiril Alfabesi var. Saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Play Store'dan Multiling keyboard uygulamasını indirin. Orada Mongolian dil paketini yükleyin.

      Sil
  21. Yapamiyorum venus markada yok mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bilgisayarın markası önemli değil. İşletim sisteminin Windows olması gerek. Şu yolu izleyeceksiniz: Başlat, Ayarlar, Zaman ve Dil, Dil, Türkçe, Seçenekler, Klavye Ekle, 𐰜𐰇𐰚∶𐱅𐰇𐰼𐰜𐰲𐰀∶𐰋𐰃𐱅𐰏𐰲𐰃

      Sil